Jak probíhá proces na imigračním oddělení do Kanady? Imigrační kontrola při vstupu do Kanady může být pro někoho strašákem. Přečtěte si zkušenosti Čechů, kteří letěli z Čech do Kanady a sdílí, jak probíhala kontrola, jaké dokumenty úředníci vyžadovali a jak dlouho celý proces trval.
Po přistání na území Kanady čeká každého cestovatele kontrola na imigračním oddělení. V některých případech je možná i imigrační kontrola na pozemních hranicích, když např. cestujete po zemi z USA.
Nejčastěji se setkávají Češi s podrobnější imigrační kontrolou, když letí na Working Holiday, při vstupu do Kanady přes imigrační získávají následně pracovní povolení. V jiných případech prochází imigrační kontrolou při aktivaci Young Professionls anebo Spousal open work permit.
Jaké dokumenty byste měli mít připravené? Jaké dokumenty může vyžadovat úředník při kontrole? Na co si dát pozor?
Článek je zpracován na základě sdílení informací, nejedná se o přesný postup a zaručené informace. Nelze spoléhat na stejný postup a proces, který uvádíme. O vstupu do Kanady vždy rozhoduje úředník, který má pravomoc vás do Kanady nevpustit.
Proces na imigračním oddělení
Samotná cesta do Kanady i proces na imigračním se liší případ od případu, ať už skutečností, odkud letíte, kde přestupujete a kam máte namířeno, tak i nároky (a náladou) samotného úředníka za přepážkou imigračního oddělení.
Proces probíhá různě také v závislosti na druhu povolení ke vstupu, které máte. Například držitelé Working holiday (Port of Entry letter of Introduction) si musí navíc vyřídit pracovní povolení (Work Permit), což je poslední zastávka před odchodem z letiště.
O tom, zda můžete vstoupit na kanadské území rozhodne kanadský imigrační úředník. Ten může také zkrátit vaši délku pobytu. Z ročního pobytu na WH se tak může stát pouhých pár měsíců. Datum, kdy musíte opustit Kanadu vám bude vepsáno do pasu. Nejdéle v tomto termínu pak musíte Kanadu opustit.
V letadle obdržíte formulář s celní deklarací, který vyplníte a necháte si ho u sebe. Po příletu ho předáte imigračnímu úředníkovi. Každý cestující může být dále podroben kontrole zavazadel a ústnímu pohovoru.
Cílem imigračního procesu je zjistit, zda jste vhodným „kandidátem“ pro cestování, studium či práci v Kanadě. Někteří lidé mají z tohoto procesu strach, avšak ve většině případů proběhne proces snadno. Pokud u sebe máte potřebné dokumenty, které jste vyplnili pravdivě, nemáte se čeho bát.
Proces na imigračním oddělení v době koronaviru Covid-19
Sledujte prosím aktuální podmínky s opatřeními proti Covid-19 a přizpůsobte tomu své dokumenty (očkování, testování, karanténa).
Mějte u sebe také veškeré dokumenty, které uvádíme níže a raději také vytištěné dokumenty, které jste v minulosti nahráli do vaší žádosti o pracovní povolení v rámci Working holiday. V současné situaci a nadměrným zkoumáním dokumentů ze strany úředníků na imigračním oddělení, je lepší mít dokumentů raději více.
Co je nutné mít bezpodmínečně vyřízené a připravené na cestu na WH s sebou:
- Platný cestovní pas s dostatečně dlouhou dobou expirace.
- Cestovní pojištění na dobu pobytu v Kanadě (v Kanadě nebudete pravděpodobně pouze cestovat, proto je dobré zauvažovat o nějakém pojištění na míru – tedy cestovní pojištění „za prací“ (Martin srovnává pracovní pojištění zde). V případě adrenalinových sportů, vysokohorské turistiky, skalního lezení apod. stojí za zvážení případné další připojištění)
- Vytištěný POE letter of introduction, na základě kterého obdržíte na kanadském imigračním doslova „vlepené“ pracovní povolení do pasu.
- Potvrzení z banky o finančním krytí (2500 CAD) + případné navýšení částky o cenu zpáteční letenky, pokud ji nemáte.
- Připravenou adresu pobytu na první dny ve vaší cílové destinaci v Kanadě.
- Pokud cestujete s přestupem na území USA, je nezbytné vybavit si ESTA (elektronický systém cestovního povolení USA).
- Dokumenty, které jste dokládali v rámci žádosti o pracovní povolení online.
Jak je to s povolením eTA v rámci Working holiday?
Co se týká obdobného systému elektronického cestovního povolení ESTA, které mají USA, Kanada má obdobný systém jménem eTA. Pokud jste žádali o pracovní povolení v rámci programu IEC, bývá eTA součástí POE letter of Introduction. V takovém případě si již nemusíte eTA zařizovat – je totiž součástí vašeho POE! Sice se jedná o případnou investici v rámci pár dolarů, ale není to vůbec nutné. Zájemci si mohou přečíst kompletní informace o eTa registraci.
Ověřit si to můžete také na druhé stránce dokumentu POE Letter of Introduction (Correspondence letter), kde by měla být uvedena také platnost vašeho eTA. Pozor! V případě, že jste od přihlašovacího procesu měnili pas, musíte si zažádat o nové eTA povolení, protože je propojeno právě s číslem pasu.
Jak dlouho to trvá na imigračním?
Oficiální stránky CIC.ca uvádějí doporučenou délku pro přestup s imigračním procesem na 1 – 4 hodiny. My v zásadě doporučujeme 3+ hodiny. Zkušenosti jsou různé, může vám stačit i necelé 2 hodiny, ale garantovat to samozřejmě nelze.
Výsledek imigrační kontroly
Pokud jedete na Working holiday, popř. také YP nebo Internship, na imigrační kontrole by vám mělo po pohovoru být do pasu vlepeno pracovní povolení, které by mělo mít označenou platnost a další náležitosti. Vždy si podrobně zkontrolujte předtím než odejdete z imigrační kontroly, zda ve vašem pracovním povolení vše sedí – osobní informace, délka pracovního povolení, že v pracovním povolení máte OPEN (v případě WH) a že vám zkrátka vše dává smysl. Pokud by to tak nebylo, určitě se doptejte a případně poprostě o opravu či vysvětlení.
Zkušenosti Lindy s imigrační kontrolou při přestupech v roce 2023
Jedna z častých otázek je, kdy jdete na imigrační kontrolu, pokud letíte z Evropy do Kanady, přes Toronto do Vancouveru. Čeká vás imigrační kontrola až ve Vancouveru ve vaší cílové destinaci anebo už v Torontu jako prvním příletovým mezinárodním letištěm?
Dle zkušenosti řady Čechů, včetně Lindy, vás imigrační kontrola čeká vždy při prvním vstupu na kanadskou půdu. Jedná se tedy o první letiště v Kanadě, na které přistanete – přestože se bude jednat pouze o transit a vy z tohoto letiště budete pokračovat do další kanadské destinace.
V praxi to znamená, že v takovém případě je potřeba, abyste si dali více času na přestup. Ideálně 3 a více hodin. Dle zkušeností Čechů může fronta na imigračním a celý proces trvat skutečně 3 hodiny.
Pokud letíte stejnou aerolinkou, obvykle máte výhodu, protože vám zdarma dokáže přebookovat letenky na následující let, pokud byste ten svůj původní nestihli z důvodu čekání na imigračním. Dojdete jen na Check-in a budete muset projít znovu Security kontrolou. Tento postup máme dle zkušeností Čechů ověřený v roce 2023 u aerolinky Air Canada a aerolinky WestJet.
Pokud letíte s jinou aerolinkou anebo máte bookovaný let s různými aerolinkami, raději si dopředu zjistěte, jaké budete mít možnosti (pokud máte na přestup méně než 3 hodiny).
Zkušenost Simči a Davida s imigrační kontrolou v Calgary
Jsme Simona a David Pátkovi, pár lidí, kteří nečekají celý týden na pátek, celý rok na léto a celý život na štěstí. 🙂 Po získání WH by se mohlo zdát, že už není v cestě do Kanady žádná překážka. To ale není tak docela pravdou, a proto vám kromě obecně známých věcí, na které nezapomenout, poskytneme i pár osobních postřehů a zjištění, které se pravděpodobně nikde nedozvíte nebo vás třeba ani nenapadnou.
Naše cesta do Kanady – z Prahy do Calgary
Velmi důležitý apel úředníci kladli na prokázání vašeho cestovního nebo pracovního pojištění na dobu pobytu v Kanadě. Byli jsme poslední měsíce tak rozcestovaní, že jsme zapomněli vytisknout Davidovu smlouvu o pojištění, a tak jsme ji museli lovit prostřednictvím značně přetíženého internetového připojení na letišti. Úředníci byli ale naprosto v klidu, počkali a my jsme smlouvu postupně dohledali v e-mailech. Samotný POE letter ani výpis z bankovního účtu vidět nechtěli.
Let do Kanady
Letenku jsme zakoupili přes společnost Condor (odlet z Prahy , přestupy ve Frankfurtu a Seattlu). Počátečním překvapením bylo, že i když jsme měli zakoupenou dražší letenku s větším váhovým limitem (32 + 7 kg), museli jsme na část letu s ČSA na místě doplácet za větší zavazadlo.
Stejně tak nás zarazilo, že jsme museli prokázat při odbavení v ČR dokument ESTA (elektronický systém cestovního povolení USA), avšak o samotná víza a dokumenty, týkající se Kanady, nikdo nejevil zájem. To, že si paní za přepážkou pletla ESTA a eTA je zase jiná kapitola.
Přestup ve Frankfurtu se nesl v duchu velmi důkladných bezpečnostních opatření a mimo jiné jsme zde před vstupem do letadla museli uvést adresu pobytu v Kanadě. Což jsme taky nečekali, takže jsme rychle dohledávali adresu hotelu, zatímco pracovnice letiště netrpělivě klepala prsty o přepážku. Z Frankfurtu do Seattlu jsme již letěli se společností Condor, u níž byly naše letenky zakoupeny. Při přestupu v USA v Seattlu jsme prošli imigračním naprosto bez problémů, byla to poměrně rychlá záležitost a úředníci se na nic speciálního nevyptávali, zajímal je pas a ESTA.
Batohy nám zůstaly v Seattlu… Cože, nevešly se do letadla?
Poslední část našeho letu ze Seattlu do Calgary jsme letěli opět s jinou společností – Alaska Airlines. Let malým vrtulovým letadlem byl zážitkem sám o sobě.
Menším problémem následujících dní byla skutečnost, že Davidova zavazadla vůbec nedorazila – jak nám řekli na baggage service, prý se stává často, že se do jejich malých letadel zhruba třetina bagáže nevejde, a tak nezbývá, než čekat, až batohy dorazí dalším letem. Slíbili, že nám je dopraví na adresu hostelu.
Zkušenost Andy s imigrační kontrolou v době koronaviru
Do Calgary jsem letěla 18. srpna 2020. Letěla jsem se společností KLM s trasou Praha – Amsterdam – Calgary. Po příletu do Calgary jsem prošla celkem šesti kontrolami.
- Elektronická kontrola – První kontrola probíhala skrz elektronické zařízení (přiložila jsem svůj pas, prsty pro kontrolu otisků a nechala se vyfotit). Ze zařízení jsem obdržela lístek s mou fotkou a údaji, který jsem poté přeložila na další, tentokrát osobní, kontrole.
- Ústní kontrola s otázkami – Tam se mě úřednice ptala na čtyři otázky, které zkratkovitě napsala na mnou přinesený lístek a k tomu si udělala poznámky Yes/No. Nechtěla vidět žádné dokumenty, jen se mě ústně ptala na to, co tu budu dělat, na jak dlouho tu chci být, kde budu trávit karanténu a jestli jsem si s sebou dovezla nějaké jídlo. S lístečkem s jejími poznámkami jsem šla dále.
- Deklarace zavazadla – Došla jsem na další kontrolu, opět ústní, tentokrát jen krátkou, úřednice se mě ptala, jestli mám něco nevšedního v kufru (co je zakázané dovážet do Kanady). Když jsem odpověděla, že ne, poslala na tzv. Second Inspection – už ten samotný název mě vystrašil. Nicméně jsem si opět připravila svoje desky s veškerými dokumenty a čekala ve frontě za dalšími mladými lidmi.
- Oddělení Second Inspection – U stolku, za kterým stál úředník, jsem předložila všechny dokumenty, které jsem s sebou měla. Úředník je vložil do zvláštních desek a zavolal další úřednici, která si tyto desky vzala a šla za svou přepážku, zatímco já jsem celá nervózní čekala na nedaleké lavičce. Viděla jsem, že konzultuje mou složku s někým dalším. Samozřejmě jsem myslela na to nejhorší. V minulosti mi byla dvakrát zamítnuta víza do USA, a tak jsem se bála, že mě vyhostí kvůli tomu. Byla jsem si totiž jistá, že všechny dokumenty mám v pořádku.
- Získání Work Permit – Úřednice mě zavolala a následoval imigrační pohovor. Ptala se mě na pár otázek ohledně mé práce a nástupu do ní a poté jsem obdržela Work Permit (pracovní povolení). Ulevilo se mi, ani nevíte jak. Po dvou hodinách jsem celkem unavená odcházela směrem exit. Tam mě ale čekala další a naštěstí poslední kontrola.
- Informace týkající se karantény – Zatímco jsem stála ve frontě, musela jsem skrz aplikaci vyplnit formulář týkající se povinné karantény (kde budu, jak dlouho, kontakt na majitele i na mě, adresu). Na konci fronty byla další z úřednic, která se mě ptala na vše, co jsem vyplnila v on-line formuláři, řekla mi, jaké jsou příznaky koronaviru a co mám v případě nákazy dělat.
Moje imigrační kontrola v Kanadě tedy neproběhla tak klidně jako ta Simči a Davida. Ale zvládla jsem to! Po celém dni na cestách a několika kontrolách jsem byla konečně volná. Teda skoro. Teď hurá na čtrnáctidenní karanténu v Calgary, kterou trávím u rodiny, kde budu pracovat jako au-pair.
Zkušenosti Mika v roce 2022, problém s pojištěním
Mike sdílel své zkušenosti ze srpna 2022, kdy při vstupu z USA do Kanady (při aktivaci Young Professionals a Common-law) narazili na velmi nepříjemného úředníka. Nejprve vyžadoval prokázání cestovního pojištění v angličtině s jasným vyznačením repatriace. S překladem na místě se nakonec spokojil, ale pak nepochopitelně vyžadoval uvedené specifické krytí zimních sportů. Dokumenty od Generali Česká pojišťovna bohužel neuznal (Generali Česká pojišťovna zasílá anglické potvrzení pojištění na vyžádání).
Mike vše nakonec vyřešil sjednáním nového cestovního pojištění od True Traveller.
Upřímně jsme se s tímto setkali vůbec poprvé. Stovky Čechů prochází skrze imigrační s pojištěním od nějaké české pojišťovny bez jakýcholiv problémů, a to i přes prokázání konkrétního dokumentu, který uvádí, že jste pojištění (buď kartičkou anebo uzavřenou smlouvou v PDF či tištěně v českém jazyce).
Velmi nás mrzí přístup úředníka, na kterého Mike narazil. Žádost prokázání repatriace je v pořádku a na místě (potvrzujeme), dokonce bychom dokázali pochopit i vyžadování anglického znění. Speciální pojištění pro zimní sporty ale nedává smysl, není to v oficiálních podmínkách pro vstup do Kanady.
Dobře víme, že praxe se může lišit od teorie a tato zkušenost je potvrzením. Chceme tuto zkušenost sdílet dál, abyste byli lépe informovaní o procesech při vstupu do Kanady.
Celý příspěvek včetně komentářů najdete ve Facebook skupině Jak do Kanady: Komunita přímo pod tímto odkazem.
Mrzí nás tato negativní zkušenost a doufáme, že pro další Čechy a Slováky bude přechod přes imigrační kontrolu do Kanady hladký, rychlý a především bezproblémový.
Ahoj Simi, ďakujem za informácie, za pár mesiacov si na ne na letisku v Kanade určite spomeniem 😉 Nebudem mať teda problémy pri nástupe do lietadle, keď budem mať eTa číslo iba v POE? Kolega Talian, čo sa práve vrátil z Kanady, mi tvrdí, že on dostal Work permit iba na 6 mesiacov a že dátum platnosti môjho POE je zároveň posledným dňom, kedy musím opustiť Kanadu. Myslela som, že Work permit sa dáva automaticky na rok. A ak mi POE končí v máji 2018 a ja vstúúpim napr. v októbri, tak môžem ostať do októbra 2018. Viete mi s tým prosím poradiť? Ďakujem
Ahoj Jani,
doufám, že informace pro Tebe budou užitečné 🙂 Pokud se nemýlím, víza nabývají platnosti v tu chvíli, kdy na kanadském imigračním oddělení dostaneš do pasu razítko. Od té doby platí jeden rok. My jsme například přijeli v březnu 2017, to znamená, že work and holiday visa nám platí do března 2018. Číslo eTa je obsažené v POE letter, to by neměl být problém. V našem případě tomu nejdřív pracovnice na pražském letišti nevěřila, tak odešla někomu zatelefonovat a potom se vrátila s tím, že je to takto v pořádku.
Hodně štěstí!
Simona
Ahojky. Ďakujem za odpoveď. Musím mať zmluvu o poistení v angličtine?
Není zač! Nám stačila smlouva v češtině (úředníkům jde především o dobu, na kterou je pojištění sjednané).
Hezký den
Simona
Bacha na tu eTA. Informace v clanku jsou 100% pravdive, eTA neni potreba. Kdyz ale letite treba s Jet Airways z Amsterdamu, tak jsem slysel pripady, ze vas bez samostatne eTA nepusti do letadla. Kamarad se s nima dohadoval, pak musel delat eTA na mobilu a letadlo mu uletelo. Jsou to proste Indove a moc se v tom neorientuji.
Ahoj Kubo, díky moc za poznámku.:)
Část o eTA jsem ještě maličko upravila. V rámci WH je totiž udělováno současně s POE Letter of Introduction. Uchazeči však musí zažádat o nové eTA, pokud od té doby měnili svůj pas, protože je to spjato s číslem pasu. Každopádně, co se týče turistického víza, tak pokud se do Kanady letí, eTA je nutná.