
S platností od 21. listopadu 2020 vzniká cestovatelům směřujícím do Kanady nově povinnost poskytnout kontaktní a cestovatelské údaje a údaje o karanténním plánu digitálně před vstupem na kanadské území a po vstupu do Kanady. Důvodem je zamezení šíření nákazy koronavirem COVID-19.
Použití aplikace ArriveCAN a poskytnutí údajů je povinné pro všechny studenty, cestovatele s pracovním povolením (Working holiday, Young Professional, aj.) a všechny osoby cestující do Kanady letecky od 21. listopadu 2020.
Co je aplikace ArriveCAN?
ArriveCAN je mobilní aplikace či webová aplikace, která slouží k získávání potřebných informací od cestovatelů, přijíždějících do Kanady, za cílem zamezení šíření nákazy COVID-19.
Informace jsou od cestovatelů vyžadovány před vycestováním do Kanady a následně po jejich vstupu do země.
Používáním aplikace vznikne možnost rychlého a bezpečného předávání informací jednotlivým teritoriím a provinciím pro snadné kontaktování cestovatelů ohledně opatření v oblasti veřejného zdraví a ověřování povinné izolace po příletu do Kanady.
Poskytování osobních údajů digitální formou také pomůže snížit čas strávený během hraničních kontrol a snížení osobních kontaktů mezi cestovateli a pracovníky CBS (Canada border Services) a PHAC (Public Health Agency of Canada).
Veškeré informace, týkající se tohoto nově zavedeného opatření, naleznete na stránkách kanadské vlády.
- Aplikace ArriveCAN pro mobilní zařízení Apple
- Aplikace ArriveCAN pro mobilní zařízení Android
- Aplikace ArriveCAN online
Požadavky pro cestovatele do Kanady leteckou dopravou
V případě, že Kanada je vaší cílovou destinací a cestujete letecky, musíte použít k poskytnutí údajů aplikaci ArriveCAN.
Je nutné poskytnout:
- osobní a cestovatelské údaje,
- karanténní plán (pokud nespadáte mezi výjimky povinné izolace),
- sebehodnocení na příznaky nákazy COVID-19.
Musíte také:
- poskytnout veškeré informace před nástupem na palubu letadla do Kanady,
- být připraveni prokázat se potvrzením z aplikace ArriveCAN o poskytnutí údajů při vstupu na území Kanady v průběhu imigrační kontroly.
V případě, že neposkytnete potřebné informace skrze aplikaci ArriveCAN, vystavujete se tomu, že způsobíte zpoždění při nástupu na palubu letadla a můžete čelit pokárání či pokutě do výše 1000 CAD.
Výjimkou pro povinné poskytnutí údajů digitálně se stáváte v případě, že je pro vás Kanada pouze tranzitní zemí, nikoliv cílovou destinací. V případě výpadku systému ArriveCAN bude cestovatelům umožněno vyplnit formulář v papírové podobě při příletu do Kanady.
Cestovatelé vstupující na území Kanady po zemi nebo lodí
Pokud přicestováváte do Kanady po zemi nebo lodí, je vám velmi doporučováno poskytnout potřebné informace také skrze aplikaci ArriveCAN. Zrychlí to váš proces při vstupu na území Kanady a sníží množství osobních kontaktů během kontrol.
I v tomto případě je pak potřeba prokázat se potvrzením o poskytnutí údajů z aplikace ArriveCAN při kontrole na hranicích.
Pokud před vstupem do Kanady po zemi nebo lodí nepoužijete k poskytnutí potřebných informací aplikaci, nebude možné ji následně použít k poskytování dalších potřebných informací po vstupu do země a bude potřeba následnou povinnou činnost provést telefonicky.
Požadavky pro všechny cestovatele po vstupu do Kanady
Od 21. listopadu 2020 jsou povinni všichni cestovatelé, kteří vstupují na území Kanady, poskytnout informace poté, co přicestovali do Kanady.
Z důvodu povinnosti musíte tedy po přicestování do Kanady:
- Potvrdit, že jste dorazili na vámi uvedenou adresu pro karanténu/izolaci během 48 hodin od vašeho vstupu na území Kanady.
- Vyplnit denní sebehodnocení symptomů nákazy COVID-19 v průběhu povinné doby karantény.
Tato povinnost se na vás nevztahuje pouze v případě, že patříte mezi výjimky povinné izolace.
Jak poskytnout informace po vstupu na území Kanady?
Pro poskytnutí výše uvedených informací můžete použít aplikaci ArriveCAN (rychlé vyřízení) nebo volat na telefonní číslo 1-833-641-0343 (hovor bude trvat zhruba 5 minut).
V případě, že nevyužijete aplikaci ArriveCAN při zadávání informací před vstupem na území Kanady, není možné ji použít k poskytnutí údajů po vstupu do Kanady. V takovém případě je tedy nutné následně poskytovat informace telefonicky.
Pokud potřebné informace po příletu neposkytnete, může to mít vliv na hodnocení dodržování potřebných pravidel a můžete být zastiženi telefonicky nebo kontrolou z oblasti veřejného zdraví.
Jak používat aplikaci ArriveCAN?
Aplikaci ArriveCAN je možné používat jako aplikaci mobilní nebo webovou, záleží jen na vás.
- Stáhnout ArriveCAN pro mobilní zařízení Apple
- Stáhnout ArriveCAN pro mobilní zařízení Android
- Přihlásit se do ArriveCAN online
Pokud aplikaci musíte použít (v případě letecké přepravy) nebo chcete (v případě pozemní či lodní přepravy – doporučujeme), založte si účet ještě před cestou a vyplňte všechny potřebné informace týkající se vašich kontaktních údajů, vaší cesty a karanténního plánu.
Poskytnutí informací v ArriveCAN za jinou osobu
V případě, že cestujete jako skupina, můžete poskytnout potřebné údaje společně. Jedná se o případy, kdy cestujete:
- se svým manželem/manželkou, partnerem/partnerkou (common law),
- se svými dětmi nebo s dětmi, pro které jste zákonný zástupce (do věku 18 let),
- s jakoukoliv jinou dospělou osobou, pro kterou jste zákonný zástupce.
Je možné vyplňovat potřebné údaje pro skupinu až 8 spolucestovatelů v případě, že budete všichni v době karantény na stejné adrese a že máte povolení informace za ně poskytnout.
Pokud potřebujete vyplnit potřebné údaje v ArriveCAN jménem někoho jiného před cestou do Kanady, není třeba cestovat s nimi. Proveďte tak skrze webovou aplikaci. Poté, co potřebné údaje vyplníte a odešlete, udělejte printscreen nebo vytiskněte potvrzení o vyplnění aplikace a dejte toto potvrzení cestovateli, který bude vstupovat na území Kanady pro hraniční kontrolu.
Jak jsou používány údaje poskytnuté aplikací ArriveCAN?
Údaje, které poskytnete skrze aplikace ArriveCAN kanadské vládě jsou využívány k ověření nebo vynucení povinné karantény po vstupu na území Kanady a pro možnost sledování veřejného zdraví v jednotlivých provinciích a teritoriích.
Při vstupu na území Kanady budete informováni o tom, jak bude ověřováno dodržování požadavků a možné důsledky v případě jejich porušení.
V průběhu plnění povinné karantény můžete být kontaktováni ze strany kanadské vlády pro ověření dodržování povinných požadavků. V případě nedodržení povinných podmínek, je možné, že budou vaše informace předány RCMP (Royal Canadian Mounted Police) a provinčním či teritoriálním právně donucovacím úřadům.
Aplikace ArriveCAN nepoužívá vaši GPS ani jiné technologie ve vašem mobilním zařízení ke sledování vaší lokace. Jediné využívané informace jsou ty, které poskytne sám uživatel. Osobní údaje poskytnuté skrze aplikaci ArriveCAN jsou právně chráněny (Privacy Act). Pro více informací na toto téma se podívejte na ArriveCAN oznámení o ochraně osobních údajů.
ArriveCAN pro Working holiday
Potvrzení o vyplnění aplikace ArriveCAN se tedy řadí mezi další dokumenty, potřebné pro vstup do Kanady v rámci Working holiday. Pro svou cestu a kontrolu na hranicích při vstupu na území Kanady v rámci WH si tedy připravte:
- POE Letter of Introduction (POE/LOI),
- platný cestovní pas,
- potvrzení o pojištění na celou dobu plánovaného pobytu v Kanadě,
- potvrzení o povinném dostatku finančních prostředků na bankovním účtu,
- zpáteční letenku nebo navýšené finanční krytí,
- kopie dokumentů, které jste dokládali v průběhu žádosti o pracovní povolení,
- job offer (nabídku práce od zaměstnavatele) a potvrzení o tom, že provozuje svou činnost a zaměstná vás po uplynutí povinné karanténní doby,
- plán pro absolvování povinné 14denní karantény,
- potvrzení o poskytnutí potřebných údajů prostřednictvím aplikace ArriveCAN.