Jakmile obdržíme víza a pracovní povolení do Kanady, každý z nás se zamyslí, jaké asi bude pracovní prostředí. Čerstvé absolventy čeká první pracovní zkušenost, již zaběhlé zaměstnance zase kulturní šok v oblasti přístupu k práci a k zaměstnancům. Všechny čeká také mnoho odlišností na trhu práce mezi Kanadou a Českou republikou.
Klíčové rozdíly se objevují nejen v pracovní době a výši mzdy, ale i v daňovém zatížení a struktuře pracovních smluv. Jak se liší pravidla pro přesčasy, jaká je role zkušební doby, a jaké výhody může zaměstnanec očekávat v každé zemi?
Pracovní podmínky a přístup se odvíjí od mnoha kriterií, mezi které patří odlišné provincie, profese a také jednotliví zaměstnavatelé. Co v každém případě můžete očekávat, pokud se rozhodnete pracovat v Kanadě?
Pracovní kultura a etika
Mezi první velkou odlišnost řadím pracovní kulturu a etiku. V zemi javorového listu je obecně pracovní prostředí uvolněnější, přátelštější a inkluzivnější než v České republice. Kanada je velmi multikulturní, v kolektivu proto pracují lidé s odlišným náboženským vyznáním, pohlavím, rasou či původem.
Mnohdy se také objevuje jazyková bariéra či silný akcent, ale ani to není zpravidla problémem. Nemusíte se proto bát, že by menší znalost angličtiny měla být pro méně kvalifikované procese problémem. Ve všem se dá zlepšit, a s tím také počítá váš zaměstnavatel.
V Kanadě je také kladen velký důraz na týmovost a spolupráci mezi zaměstnanci (brainstorming). Díky angličtině také odpadá formální “vykání”, šéfové také navíc podporují otevřenou a přímou komunikaci napříč všemi zaměstnanci.
Pracovní doba v Kanadě a dovolená
V Kanadě má standardní pracovní týden 40 hodin, často je však pracovní doba velice flexibilní. Zákonem stanovená dovolená je minimálně 10 pracovních dnů ročně.
Oproti “placené” dovolené jsou tu však časté “day-offs”, kdy si můžete vzít volno, ovšem neplacené. Populární jsou také sick days (počet dní je uveden ve smlouvě), kdy zaměstnanec čerpá placené volno v případě nemoci, ale nemusí mít potvrzení od lékaře.
V České republice má pracovní týden také zpravidla 40 hodin, ale s pevnější pracovní dobou. Dovolenou si však více užijí Češi, kdy si ročně odpočinou minimálně 20 dní v roce. Nutno podotknout, že mezi časté benefity patří více dní dovolené, není proto problém mít i 25 dní a více ročně.
Minimální mzda, platy v Kanadě a odvody
Výše mzdy v Kanadě se liší mezi provinciemi, městy a samozřejmě obory, je však vyšší, než v České republice. Zároveň jsou ale v Kanadě vyšší životní náklady, je proto nutné brát vyšší mzdu s rezervou. Zpravidla si však stále po odečtení životních nákladů v Kanadě dopřejete více, než je tomu v ČR.
Minimální mzda dle jednotlivých provincií a teritorií.
Spropitné (u vybraných profesí)
V Kanadě je spropitné nedílnou součástí odměny v pohostinství a službách, kde zaměstnanci často spoléhají na spropitné jako na významnou část příjmu. Mnohdy mají zaměstnanci minimální mzdu, díky spropitnému se však mzda vyšplhá o desítky procent.
Na rozdíl od ČR, kde je spropitné spíše dobrovolné a jeho výše není vždy vysoká, se v kanadských restauracích obvykle dává 15-20 % z celkové částky. V dalších službách, jako jsou hotely či kadeřnictví je zvykem nechávat 10-20 %.
Příplatky za víkend a státní svátek
Většina provincií a teritorií v Kanadě má nařízení, aby zaměstnanci dostali zaplaceno 1,5násobek jejich běžné mzdy za práci na státní svátek. Za víkendy naopak nedostanete žádný příplatek. Pokud se však jedná o víkendový přesčas, dostanete opět 1,5násobek mzdy.
Státní svátky v Kanadě se liší podle provincie, ale obvykle jich je kolem 9-10 ročně. V České republice máme v průměru 13 státních svátků za rok.
V Česku má zaměstnanec nárok na příplatek ve výši 100 % průměrného výdělku za práci vykonanou ve státní svátek. O víkendu činí příplatek ve výši 10 % průměrného výdělku. Zákonné příplatky jsou definovány v Zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.).
Výplaty
V Kanadě je běžné, že zaměstnanci dostávají mzdu buď týdně, nebo 1x za 2 týdny. Některé firmy mohou vyplácet i měsíčně, ale to není tak obvyklé jako v ČR.
Stejně jako v ČR je nejběžnějším způsobem výplaty přímý vklad na bankovní účet zaměstnance. Většina zaměstnanců dostává svou mzdu touto formou. Dodnes jsou však zaměstnavatelé, kteří vyplácí své zaměstnance formou “šeku”, který si zaměstnanec nechá proplatit u své banky buďto osobně, nebo skrze mobilní/internetové bankovnictví.
Odvody
V Kanadě jsou zaměstnavatelé povinni odvádět federální a provinční daně, pojištění zaměstnanosti (Employment Insurance) a příspěvky do Kanadského důchodového plánu (Canada Pension Plan).
Zaměstnavatelé v ČR musí zase odvádět daně z příjmu, zdravotní pojištění a sociální pojištění. Tyto odvody jsou automaticky strhávány z hrubé mzdy zaměstnance.
Pracovní smlouva
Pracovní smlouvy v Kanadě nemusí být vždy písemné, ale obecně se to doporučuje. V některých případech může být smlouva ústní nebo vyplývat ze samotné situace (např. jednodenní brigáda).
Pracovní smlouva v ČR naopak musí být uzavřena písemně, a to před nástupem do práce. Musí obsahovat minimálně určité základní náležitosti (např. náplň práce, místo výkonu práce, výše mzdy, den nástupu, atd.). Zaměstnanec je vázán zákoníkem práce, který stanovuje práva a povinnosti obou stran.
Zkušební doba
Zkušební doba při nástupu do zaměstnání musí být vždy výslovně uvedena ve smlouvě, jinak není uplatnitelná. Obvykle trvá 3 až 6 měsíců, ale může být i kratší. Délka se často liší podle odvětví, typu zaměstnání a pravidel společnosti. Doporučujeme se proto vždy zeptat svého zaměstnavatele, klidně už při pohovoru.
Výpověď
Výpovědní lhůta závisí na délce zaměstnání a může se lišit mezi provinciemi. Lhůta se také zpravidla stanovuje na základě odpracovaných měsíců či let. Obecně proto platí, že pokud pracujete v Kanadě méně než rok u jednoho zaměstnavatele, výpovědní lhůta činí 1 týden. Často je však lhůta vyřešena dohodou obou stran.
Ochrana před výpovědí je v Kanadě obecně méně rozsáhlá než v ČR, kde Zákoník práce stanovuje minimální výpovědní lhůtu (zpravidla 2 měsíce). Zaměstnanec má také větší ochranu před výpovědí (např. během nemocenské či mateřské/rodičovské dovolené).
Rada na závěr
V pracovněprávním vztahu v Kanadě si dejte pozor na jasně definovanou pracovní smlouvu, která by měla být ideálně písemná a zahrnovat detaily jako náplň práce, mzdu, pracovní dobu a podmínky ukončení zaměstnání.
Zároveň věnujte pozornost zkušební době, výpovědní lhůtě nebo nárokům na dovolenou, protože tyto aspekty mohou být flexibilnější a méně vymahatelné oproti České republice.