Kanada nabízí spoustu pracovních příležitostí, i když zpočátku se jedná spíše o podřadné práce. Přesto práce uklízečky může vypadat zajímavě a různorodě. Proto vám ji trochu přiblížím, a třeba přesvědčím někoho, kdo o tom teprve přemýšlí, ale má obavy.
Původní plán nevyšel
Do Kanady jsem původně jela pracovat jako zahradnice, přestože těch pracovních pozic v Kanadě, které jsou běžně v nabídce je mnohem více. Jenže po příletu mě čekalo nemilé překvapení – ve Vancouveru byla zrovna extrémní vedra a zaměstnavatel mi napsal, že se můj nástup do práce odkládá o měsíc. Čekat tak dlouho pro mě tenkrát nepřipadalo v úvahu.
Po několika dnech intenzivního hledání práce jsem narazila na skvělou úklidovou firmu, která mi nabídla práci uklízečky v Kanadě. Ačkoli se původní plán nezdařil, nakonec jsem byla za tuto zkušenost ráda – práce uklízečky mi v mnoha ohledech nabídla více výhod než původně plánovaný landscaping.
Výhody práce v úklidu
Ano, na první pohled to možná nezní tak lákavě, ale práce uklízečky má skutečně své benefity.
Největší výhodou bylo přidělení vlastního služebního auta. Pokud máte řidičský průkaz, je velká pravděpodobnost, že vám firma poskytne firemní vůz. Ten můžete – ve většině případů – využívat i ve volném čase. Auto slouží nejen k rychlému přesunu mezi zakázkami, ale také jako sklad. Vejde se tam totiž všechno, co ke své práci potřebujete – od vysavače a mopů až po zásobu čisticích prostředků, hadrů a rukavic. Je to praktické a efektivní.
Další výhodou oproti práci v landscapingu bylo sucho a teplo. Obzvlášť jsem to ocenila během mrazivých zimních dní, kdy byl můj nejdelší pobyt venku jen krátký sprint z auta do domu a zpět.
Významným bonusem bylo také spropitné. Ať už šlo o jednorázové nebo pravidelné klienty, dýško vždy bylo milým potěšením i přivýdělkem. Mnohdy to dělalo i několik set dolarů měsíčně navíc. Není to ale samozřejmostí, vše záleží na lidech a odvedené práci.
Jak vypadal běžný pracovní den
Náš tým se skládal ze dvou lidí. Ráno jsme začínali v kanceláři, kde jsme si nabrali potřebné vybavení i zásoby čístících prostředků, a vyrazili jsme na první úklid. Za jeden pracovní den jsme zpravidla stihli 2 – 3 úklidy. Jeden úklid trval v průměru 2 hodiny. Uklízeli jsme byty, domy, kanceláře a dokonce i fitko.
Ke každému úklidu jsme měli v aplikaci připravené poznámky se základními informacemi: adresa, velikost prostoru, typ úklidu a případné speciální instrukce nebo požadavky. Na základě toho jsme vždy věděli, co dělat, čemu se vyhnout, kde parkovat a jak se do objektu dostat. Někdy byl klient během úklidu přítomen, jindy jsme byli v celém prostoru sami.
Během dne bylo většinou potřeba doplnit zásoby podruhé – tzv. „resupply“. Naše firma měla kancelář v centru Vancouveru, která nám sloužila jako zázemí. Mohli jsme tu obědvat, doplnit čisticí prostředky nebo si vyzvednout klíče od prostor, kam jsme měli namířeno uklízet.
Typy úklidu
Úklidy se dělily na 3 typy:
- Regular cleaning – běžný úklid, který zahrnuje povrchový úklid – utírání prachu, vysávání a vytírání podlah, čištění koupelny a kuchyně, vynášení odpadků.
- Deep cleaning – hloubkový úklid, důkladnější a časově náročnější než běžný úklid. Jde o čištění těžko dostupných míst, detailnější úklid koupelny a kuchyně – včetně trouby, lednice a skříněk.
- Move-in / move-out cleaning – úklid při stěhování, většinou prázdné prostory, které byly před nastěhováním (move-in) nebo po vystěhování (move-out), případně po rekonstrukci. Tím se zajišťuje čistý start pro nové obyvatele.
Moje zkušenosti a angličtina
Mým nejoblíbenějším typem úklidu byl move-in / move-out. Jelikož byly místnosti prázdné, úklid se dal vždy bez problémů stihnout. Ze začátku jsme měli všichni obavy, že nebudeme schopni dokončit úklid ve stanoveném časovém limitu. Nakonec se ale ukázalo, že to těžké není. Zvládnout se to dalo téměř pokaždé včas – stačilo „zapnout motor“ a jet bez přestávky. Postupem času mě práce začala velmi bavit. Bylo příjemné sledovat, jak se špinavý, chaotický prostor promění v čisté, uspořádané místo.
Kolektiv, včetně zaměstnavatelů, byl úžasný – nemohla jsem si stěžovat. V době mého působení ve firmě tvořili velkou část zaměstnanců Češi, což bylo výhodou hlavně během školení. Angličtinu jsem využila hlavně během komunikace s vedením a s klienty. Základní slovíčka potřebná k úklidu se hned snadno naučíte, po několika týdnech se konverzace v podstatě opakují. Pokročilou angličtinu mít tedy nemusíte – základy pro běžnou komunikaci úplně postačí.
Pro tuto práci nejsou nutné žádné předchozí profesní zkušenosti. Stačí běžná znalost úklidu, jakou má většina z nás z domova, a k tomu trocha toho nasazení a energie. V porovnání s Českem byla pracovní doba i výdělek výrazně odlišné. Ačkoliv moje kanadská mzda byla jen o něco vyšší než minimální mzda v Kanadě, pořád jsem si zvládla vydělat hezké peníze. Díky dobrému kolektivu, smysluplné náplni a příjemné pracovní atmosféře to stálo za to.






