Řada lidí v současné situaci v Kanadě přišla o práci kvůli koronaviru COVID-19. Kanadská vláda zřídila program finanční podpory Canada Emergency Response Benefit (CERB) pro takovéto pracovníky. O finanční příspěvek 500 CAD/týdně po dobu až 16 týdnů při splnění podmínek mohou žádat také účastníci programu Working holiday nebo cestovatelé, kteří mají jiné pracovní povolení v Kanadě. Přečtěte si, jaké podmínky musíte splňovat, kdy a jak o finanční podporu žádat a jaká je osobní zkušenost jedné z účastnic WH víz v článku.
Co je příspěvek CERB a kdy o něj žádat?
Pro lidi, kteří ztratili práci kvůli COVID-19 byla v Kanadě poskytnuta pomoc ve formě Canada Emergency Response Benefitu (CERB), což je příspěvek ve výši 2 000 CAD (500 CAD/týden), o který je možné zažádat každé 4 týdny. Ovšem nutno podotknout, že na příspěvek máte právo pouze 4x, tedy maximálně po dobu 16 týdnů.
Je stanovený určitý kalendář, kde jsou označené jednotlivé období, ve kterých si o příspěvek můžete zažádat:
- 15. 3 – 11. 4. 2020;
- 12. 4 – 9. 5. 2020;
- 10. 5 – 6. 6. 2020 atd…
V průběhu každého stanoveného období tak můžete získat podporu 2000 CAD v případě, že si nevyděláte více než 1000 CAD. O příspěvek CERB mohou žádat také účastníci Working holiday víz, kteří se v Kanadě nachází a splňují potřebné podmínky.
Přečtěte si také veškeré oficiální informace i otázky a odpovědi, týkající se příspěvku CERB.
Podmínky pro možnost podpory Canada Emergency Response Benefit (CERB)
Pokud chcete zažádat o příspěvek, musíte splňovat několik podmínek:
- Mít bydliště v Kanadě.
- Být starší 15 let.
- Přišli jste o práci kvůli COVID-19.
- Za posledních 12 měsíců nebo v roce 2019 jste si vydělali minimálně 5000 $.
- Svou práci jste neopustili dobrovolně.
Podmínky pro žadatele o CERB jsou podrobně rozepsány na oficiálních stránkách kanadské vlády.
Jak o podporu CERB žádat?
- Zjistěte díky dotazníku, jakou možnost podpory můžete získat ze strany kanadské vlády.
- Navštivte oficiální stránky kanadské vlády, ověřte si, zda splňujete potřebné podmínky a pusťte se do vyplňování dotazníku na konci této stránky.
- Dle výsledku dotazníku zažádejte skrze přidělený postup přes Canada Revenue Agency (CRA) nebo Service Canada a Employment Insurance program. O podporu žádejte pouze skrze jednu z těchto variant dle výsledku dotazníku!
Osobní zkušenost s žádostí CERB skrze CRA
Já jsem v Kanadě na Working holiday visa, na které se CERB naštěstí taky vztahuje. Takže jsem si o tento příspěvek taky zažádala a úspěšně ho obdržela.
Všechny informace o příspěvku jsem čerpala z oficiálních stránek kanadské vlády https://www.canada.ca/en.html. Nejprve jsem na těchto stránkách klikla na odkaz získat podporu pro jednotlivce, kde jsem se dostala na stránku Canada Emergency Response Benefit (CERB). Tam jsem vyplnila krátký dotazník, jestli jsem zaměstnaná nebo zaměstnavatel, jestli jsem byla zaměstnaná na full-time nejméně 4 měsíce, a jestli jsem byla zaměstnána na částečný úvazek nejméně 8 měsíců? Na všechny možnosti jsem klikla NE a automaticky mě to přesunulo na stánku, kde jsem se mohla zaregistrovat na Canada Revenue Agency (CRA).
Při registraci jsem vyplnila informace o mé osobě a také uvedla svůj loňský příjem. Jelikož jsem si žádala o vrácení daně za rok 2019, tak jsem pak všechny informace o tom, kolik mi vrátili atd., našla na tomto mém profilu.
Po zaregistrování jsem čekala 7 dní (myslím, že lhůta je do 10 dní) než mi poslali poštou potvrzovací kód, ten jsem zadala a byla jsem na svém profilu na stánkách CRA.
Pak jsem ještě propojila svoji banku s tímto účtem a pak už stačilo jen kliknout, že žádáte o CERB, odpovědět na pár otázek, jestli splňujete podmínky pro obdržení této částky a do 3 dnů jsem měla peníze na účtu. O přípěvky lze zažádat i zpětně.
Děkujeme za článek a sdílení vlastních zkušeností pro ostatní cestovatele Renče.
Autorka: Renáta Stodůlková