
Jiný kraj, jiný mrav a co se týče řízení, tak to platí dvojnásob. Rozdíly nejsou jen v řízení vpravo a vlevo, ale jak se dozvíte v článku od Toma a Kiki, Kanada má celou řadu vlastních pravidel silničního provozu, které se sakra hodně liší od těch českých. Ať už jedete do Kanady na dovolenou, poznávací zájezd anebo dlouhodobý pobyt spojený s prací či studiem, řízení v Kanadě vás s největší pravděpodobností potká. Tak se na nej pořádně předpřipravte!
1. Snad každý si tu může dovolit koupit auto
Oproti JV Asii si zde každý může dovolit koupit auto. Vzhledem k tomu, že pak většinou v jednom autě sedí jeden člověk (vzpomínáme na Asii, kdy na motorce běžně jezdili 3-4 pasažéři včetně několika slepic a pytle rýže), často tak vznikají ve špičce kolony na světlech. Kruhák prakticky nepotkáte. No a aby se na semaforech stálo co nejmíň, tak na červenou můžete kdykoliv v pohodě odbočit doprava. Dáte přednost všem z leva. Je to efektivní a jednoduché.
2. Pravidlo pravé ruky v Kanadě prakticky neexistuje
Pravidlo pravé ruky tu prakticky neexistuje. Naopak na menších křižovatkách (typicky v rezidenčních oblastech) potkáte tří nebo čtyřsměrnou stopku. To znamená, že všichni vždy zastavují a jede ten, kdo zastavil před vámi (neboli první zastavíš a první jedeš).
3. Sdílení aut je v obrovským boomu
Sdílení aut, neboli “Car sharing”. Podle odhadů se jedná o velký trend budoucnosti. Proč vlastnit auto, když s ním vyjedete jednou, dvakrát týdně? Jen ve Vancouveru fungují tři firmy, které nabízejí auto k jednorázovému či opakovanému pronájmu. Přijdete k autu s aplikací v mobilu. Nahrajete si do ní kredit přes platební kartu. Auto se na dálku odemkne a můžete vyrazit. Vychází to levněji než taxi a auta jsou dostupná prakticky v každé čtvrti kousek od vás.
4. Technické kontroly v Kanadě? Cože?
Technická. No, taková věc tu neexistuje. Nikdo vám nekontroluje, jak máte vyhnilé auto. Je běžné, že zde jezdí auta s prasklým předním sklem. Maximálně vás upozorní silniční policie na to, že vám to bude bránit ve výhledu a že byste si měli sklo vyměnit. Samozřejmě že můžete dostat pokutu, když vám nebudou svítit světla apod. Nicméně když se za vámi kouří jak za ruským tankem, tak se o to nikdo nestará. Na druhou stranu auta v takovém stavu málokdy potkáte. Když je tu starší auto, tak je to většinou slusně upravený veterán nebo zanedbatelné množství low-cost cestovatelů ve starých karavanech. Je tu však kladen důraz na povinné pojištění odpovědnosti, které v základu vychází na cca 100 kanadských dolarů měsíčně (1.800 CZK) a bez kterého vás na silnici místní úřady prakticky nepustí.
5. Kanadská auta jsou s automatickou převodovkou
Drtivá většina aut zde má automatickou převodovku. Manuálem pojedete velmi výjimečně a špatně se pak prodává.
6. Věkový limit pro řízení v Kanadě
Řídit můžete ve většině kanadských provincií od 16 let. S doprovodem řidiče, který má doklady a je mu minimálně 25 let. Plně samostatný řidičák si můžete udělat po dvou letech, kdy jste řídili a nespáchali žádný přestupek (tzn. v pokud jste si v 16 udělali první úroveň, můžete na druhou v 18 letech). Na zkoušky z dopravní způsobilosti přijedete vlastním autem, ve kterém pak děláte i jízdy (haha).
7. Řidičský průkaz z Čech kategorie B může být platný i pro kanadský náklaďák
Pokud máte řidičák na osobní automobil (naše katergorie B), můžete automaticky řídit náklaďák do 5 tun (když má vzadu jednu nápravu, na dvě nápravy už je třeba vyšší kategorie).
8. Český řidičský průkaz platí 6 měsíců
Jinak český řidičák vám v Kanadě platí půl roku, stejně jako běžná turistická víza. Pokud byste zde chtěli řídit déle, je třeba si udělat místní řidičák, neboť ten český vám při zkouškách seberou.
9. Rozšiřování práv chodců a cyklistů
Cyklista a chodec mají vysoká práva na silnici, každý na ně bere ohled a doržuje velké odstupy (opět vzpomínáme na JV Asii, kdy chodci a cyklisti pouze zahušťovali provoz a neměli prakticky žádná práva). Nicméně jejich chování zde není tak střemhlavé jako někdy vídáme v ČR. Krom nás tu všichni chodí po přechodech a čekají na zelenou. I my už jsme začali!
10. Auta Škoda v Kanadě moc nejezdí…
Nepotkáte tu škodovku, když už koncern, tak Audi a VW. Volkswageny se montují většinou v Mexiku, Tuaregy jsou slovenské.
11. Ceny benzínu a zajímavostí o naftě
Benzín tu stojí 1,3 CAD = 23.50 CZK. I na Čechy je levný a představte si přibližně 3x – 4x vyšší příjem než v ČR (spotřebu tu pak nikdo extra neřeší). Naftu nepotkáte moc často, benzín má standardně 87 oktanů, získává se čištěním písků, tzv. frakováním. Místních 91 oktanů odpovídá přibližně 95 oktanům v ČR. Ne každý ho zde však kupuje.
12. Orientace při řízení
Města většinou vznikla nakreslením plánu a až poté výstavbou. V praxi to znamená, že je zde vcelku snadná navigace. Jedna ulice je dlouhá několik kilometrů a k ní kolmé prakticky to samé. Tzn. trefit roh té Avenue a té Street je velmi jednoduché. Navíc “Avenues” jsou z východu na západ a “Streets” ze severu na jih. Čísla domů jdou přesně za sebou. Za měsíc se naučíte principy a pak vám dává smysl proč se v amerických filmech všichni potkávají na rohu té a té ulice.
13. Kanadské SPZ
A na závěr, každá provincie má trochu jinou podobu SPZ. British Colombia má hrdě: “Beautiful British Columbia“, neboli “Překrásná Britská Kolubmie“.
Sdílejte své zážitky z Kanady
Tomáše a Kiki můžete sledovat na jejich facebook stránce, kde sdílí své nejnovější zážitky nejen z Kanady, ale kamkoli se vydají za cestováním, prací a dobrodružstvím.
Pošlete nám z Kanady také vaše zážitky, příběhy, cestopisy nebo fotku! Sdílejte své příběhy a pomožte ostatním Čechům a Slovákům poznat Kanadu o trochu blíže!