Jiný kraj, jiný mrav a co se týče řízení, tak to platí dvojnásob. Rozdíly nejsou jen v řízení vpravo a vlevo, ale jak se dozvíte v článku od Toma a Kiki, Kanada má celou řadu vlastních pravidel silničního provozu, které se sakra hodně liší od těch českých. Ať už jedete do Kanady na dovolenou, poznávací zájezd anebo dlouhodobý pobyt spojený s prací či studiem, řízení v Kanadě vás s největší pravděpodobností potká. Tak se na nej pořádně předpřipravte!
1. Snad každý si tu může dovolit koupit auto
Oproti JV Asii si zde každý může dovolit koupit auto. Vzhledem k tomu, že pak většinou v jednom autě sedí jeden člověk (vzpomínáme na Asii, kdy na motorce běžně jezdili 3-4 pasažéři včetně několika slepic a pytle rýže), často tak vznikají ve špičce kolony na světlech. Kruhák prakticky nepotkáte. No a aby se na semaforech stálo co nejmíň, tak na červenou můžete kdykoliv v pohodě odbočit doprava. Dáte přednost všem z leva. Je to efektivní a jednoduché.
2. Pravidlo pravé ruky v Kanadě prakticky neexistuje
Pravidlo pravé ruky tu prakticky neexistuje. Naopak na menších křižovatkách (typicky v rezidenčních oblastech) potkáte tří nebo čtyřsměrnou stopku. To znamená, že všichni vždy zastavují a jede ten, kdo zastavil před vámi (neboli první zastavíš a první jedeš).
3. Sdílení aut je v obrovským boomu
Sdílení aut, neboli „Car sharing“. Podle odhadů se jedná o velký trend budoucnosti. Proč vlastnit auto, když s ním vyjedete jednou, dvakrát týdně? Jen ve Vancouveru fungují tři firmy, které nabízejí auto k jednorázovému či opakovanému pronájmu. Přijdete k autu s aplikací v mobilu. Nahrajete si do ní kredit přes platební kartu. Auto se na dálku odemkne a můžete vyrazit. Vychází to levněji než taxi a auta jsou dostupná prakticky v každé čtvrti kousek od vás.
4. Technické kontroly v Kanadě? Cože?
Technická. No, taková věc tu neexistuje. Nikdo vám nekontroluje, jak máte vyhnilé auto. Je běžné, že zde jezdí auta s prasklým předním sklem. Maximálně vás upozorní silniční policie na to, že vám to bude bránit ve výhledu a že byste si měli sklo vyměnit. Samozřejmě že můžete dostat pokutu, když vám nebudou svítit světla apod. Nicméně když se za vámi kouří jak za ruským tankem, tak se o to nikdo nestará. Na druhou stranu auta v takovém stavu málokdy potkáte. Když je tu starší auto, tak je to většinou slusně upravený veterán nebo zanedbatelné množství low-cost cestovatelů ve starých karavanech. Je tu však kladen důraz na povinné pojištění odpovědnosti, které v základu vychází na cca 100 kanadských dolarů měsíčně (1.800 CZK) a bez kterého vás na silnici místní úřady prakticky nepustí.
5. Kanadská auta jsou s automatickou převodovkou
Drtivá většina aut zde má automatickou převodovku. Manuálem pojedete velmi výjimečně a špatně se pak prodává.
6. Věkový limit pro řízení v Kanadě
Řídit můžete ve většině kanadských provincií od 16 let. S doprovodem řidiče, který má doklady a je mu minimálně 25 let. Plně samostatný řidičák si můžete udělat po dvou letech, kdy jste řídili a nespáchali žádný přestupek (tzn. v pokud jste si v 16 udělali první úroveň, můžete na druhou v 18 letech). Na zkoušky z dopravní způsobilosti přijedete vlastním autem, ve kterém pak děláte i jízdy (haha).
7. Řidičský průkaz z Čech kategorie B může být platný i pro kanadský náklaďák
Pokud máte řidičák na osobní automobil (naše katergorie B), můžete automaticky řídit náklaďák do 5 tun (když má vzadu jednu nápravu, na dvě nápravy už je třeba vyšší kategorie).
8. Omezená platnost českého řidičáku
Jinak český řidičák vám v Britské Kolumbii v Kanadě platí půl roku (pokud jste turista, tzv. visitor, residenti mají platnost pouze 3 měsíce). Musíte mít ale také mezinárodní řidičský průkaz. Požadavky se mohou v jiných provinciích lišit. Pokud byste zde chtěli řídit v Britské Kolumbii déle, je třeba si udělat místní B.C. řidičák, neboť ten český vám při zkouškách seberou.
9. Rozšiřování práv chodců a cyklistů
Cyklista a chodec mají vysoká práva na silnici, každý na ně bere ohled a doržuje velké odstupy (opět vzpomínáme na JV Asii, kdy chodci a cyklisti pouze zahušťovali provoz a neměli prakticky žádná práva). Nicméně jejich chování zde není tak střemhlavé jako někdy vídáme v ČR. Krom nás tu všichni chodí po přechodech a čekají na zelenou. I my už jsme začali!
10. Auta Škoda v Kanadě moc nejezdí…
Nepotkáte tu škodovku, když už koncern, tak Audi a VW. Volkswageny se montují většinou v Mexiku, Tuaregy jsou slovenské.
11. Ceny benzínu a zajímavostí o naftě
Benzín tu stojí 1,3 CAD = 23.50 CZK. I na Čechy je levný a představte si přibližně 3x – 4x vyšší příjem než v ČR (spotřebu tu pak nikdo extra neřeší). Naftu nepotkáte moc často, benzín má standardně 87 oktanů, získává se čištěním písků, tzv. frakováním. Místních 91 oktanů odpovídá přibližně 95 oktanům v ČR. Ne každý ho zde však kupuje.
12. Orientace při řízení
Města většinou vznikla nakreslením plánu a až poté výstavbou. V praxi to znamená, že je zde vcelku snadná navigace. Jedna ulice je dlouhá několik kilometrů a k ní kolmé prakticky to samé. Tzn. trefit roh té Avenue a té Street je velmi jednoduché. Navíc „Avenues“ jsou z východu na západ a „Streets“ ze severu na jih. Čísla domů jdou přesně za sebou. Za měsíc se naučíte principy a pak vám dává smysl proč se v amerických filmech všichni potkávají na rohu té a té ulice.
13. Kanadské SPZ
A na závěr, každá provincie má trochu jinou podobu SPZ. British Colombia má hrdě: „Beautiful British Columbia„, neboli „Překrásná Britská Kolubmie„.
Sdílejte své zážitky z Kanady
Tomáše a Kiki můžete sledovat na jejich facebook stránce, kde sdílí své nejnovější zážitky nejen z Kanady, ale kamkoli se vydají za cestováním, prací a dobrodružstvím.
Pošlete nám z Kanady také vaše zážitky, příběhy, cestopisy nebo fotku! Sdílejte své příběhy a pomožte ostatním Čechům a Slovákům poznat Kanadu o trochu blíže!