Kompenzace za zpožděný let
Stoupající počet letů má za následek zvyšující se počet zpožděných letů. Při cestování letadlem mohou nastat ale i další nepříjemné situace jako je zrušení letu, přesměrování letu či ztracené zavazadlo. V tomto článku se podrobněji podíváme na možnosti odškodnění a kompenzace za zpožděný let, zrušený let a další nepříjemnosti při letecké dopravě.
Nařízení evropského parlamentu a rady (ES) č. 261/2004 stanovuje ve svém článku 7 pravidla náhrady a pomoci cestujícím v letecké dopravě (detail také zde). Jedná se výhradně o lety z Evropské unie anebo lety, které jsou mimo Evropskou unii, ale jsou operované evropskými přepravci.
Nařízení stanovuje:
- Kompenzace za zpožděný let o 3 hodiny a více
- Kompenzace za zrušený let
- Kompenzace za odepření nástupu na palubu letadla pro nadměrnou rezervaci letenek
- Kompenzace za přesměrování na jiné letiště
- Kompenzace za poškozené či ztracené zavazadlo
1) Kompenzace za zpožděný let o 3 hodiny a více
Zpoždění letu vzniká ve většině případů z důvodu předimenzování letového plánu. Zpoždění jednoho letadla může ve výsledku vyvolat efekt zpožděných letů přes celý den.
Stevardky a stevardi za zpoždění nemohou, nevybíjejte si svoji zlost na ně 🙂 Pokud byl váš let zpožděný o 3 hodiny nebo více, máte právo aerolinku požádat o odškodnění ve výši:
- 250 Euro, tj. 6750 Kč v případě letu do 1500 km.
- 400 Euro, tj. 10800 Kč na letu v EU od 1500 km.
- 400 Euro, tj. 10800 Kč na letu mimo EU v délce 1500 – 3000 km.
- 600 Euro, tj. 16200 Kč v případě letu nad 3000 km.
POZOR: Je třeba posuzovat zpoždění při přistání v cílové destinaci. Nejsou tedy rozhodující 3 hodiny zpoždění při odletu, ale jsou rozhodující 3 hodiny zpoždění při příletu.
Pokud vás problematika kompenzací letů zajímavá více, můžete si přečíst zkušenosti Lukáše, který po kontaktování Úřadu pro civilní letectví stále nemůže dostat potvrzení od dopravce od aerolinky, přestože mu bylo zpoždění letu potvrzeno z více stran.
Kdy mám nárok na občerstvení?
Nárok na občerstvení vzniká při zpoždění, které je delší jak 2 hodiny. Letový dopravce je následně povinen vám zajistit občerstvení, které je přiměřené délce čekací doby.
Letový dopravci řeší tuto situaci nejčastěji tak, že cestující obdrží voucher na jídlo.
2) Kompenzace za zrušený let
V případě zrušení letu máte dle nařízení Evropské unie nárok na:
- Vrácení peněz za letenku.
- Pomoc ze strany dopravce (občerstvení, dva telefonní hovory, zajištění noclehu, přeprava z letiště do hotelu).
- Finanční kompenzaci.
Finanční kompenzace za zrušený let
- 250 Euro v případě letu do 1500 km.
- 400 Euro na letu v EU od 1500 km.
- 400 Euro na letu mimo EU v délce 1500 – 3000 km.
- 600 Euro v případě letu nad 3000 km.
3) Kompenzace za odepření nástupu na palubu letadla pro nadměrnou rezervaci letenek
Pokud vám byl odepřen nástup na palubu letadla z důvodu nadměrné rezervace letenek, máte právo na:
- Finanční kompenzaci
- Vrácení peněz za letenky
Finanční odškodnění za odepření nástupu do letadla
- 250 Euro v případě letu do 1500 km.
- 400 Euro na letu v EU od 1500 km.
- 400 Euro na letu mimo EU v délce 1500 – 3000 km.
- 600 Euro v případě letu nad 3000 km.
4) Kompenzace za přesměrování na jiné letiště
Pokud byl váš let přesměrován na jiné letiště, jinými slovy přistáváte na letišti, na kterém jste původně neměli přistát, pak nese letecký dopravce náklady, které vám vznikly při přepravě na původní místo příletu.
V případě, že se dozvíte o změně letiště pro přistání vašeho letu ještě před nástupem na palubu letadla, máte právo let odmítnout a po dopravci požadovat vrácení peněz za letenku.
Kompenzace za snížení letové třídy
Pokud vás letecký dopravce umístí do nižší letové třídy, než pro kterou jste si zakoupili letenku (např. letenka zakoupena do Business třídy, ale jste umístěni do Economy třídy), máte nárok na:
- 30 % ceny letenky u všech letů o délce do 1500 km
- 50 % ceny letenky u letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 km
- 75 % ceny letenky u letů o délce více než 3500 km
5) Kompenzace za poškozené či ztracené zavazadlo
Jestliže je vaše zavazadlo poškozené či zavazadlo letecký přepravce ztratil, je povinen nahradit vzniklou škodu.
Za jedno zavazadlo můžete požadovat po letecké společnosti maximálně 1220 Euro.
Aerolinky mají většinou sepsané v obchodních podmínkách, do jaké výše ručí za vaše zavazadla při poškození či ztrátách.
V případě poškození či ztráty zavazadla je nutné, abyste situaci začali řešit ihned na letišti. Do 7 dnů musíte podat písemnou žádost o náhradu škody u aerolinky.
Výjimky pro finanční kompenzaci
Nehledě na to, zda uplatňujete svůj nárok na odškodnění při zpožděném letu, zrušeném letu, či odepření nástupu do letadla, nárok na finanční kompenzaci nemáte v případě mimořádných událostí.
Mimořádné události jsou např.:
- Špatné počasí
- Stávka na letišti
- Srážka s ptákem
Technická závada letadla není mimořádnou událostí, a proto v tomto případě máte nárok na finanční odškodnění, čili kompenzaci.
Jak získat peníze od leteckého dopravce?
Můžete zkusit jednat s airolinkou sami anebo můžete využít některou ze specializujících se společností.
Co je vhodné mít k prokázání?
- Elektronickou letenku
- Palubní vstupenku (Boarding pass)
- Foto příletové tabule s vaším letem
- Vyplněný oficiální formulář pro stížnosti
Průvodní dopis by měl obsahovat:
- Jména a identifikaci cestujících
- Číslo vašeho letu (ideálně také číslo rezervace pokud je odlišné)
- Datum, kdy jste letěli
- Trasa letu
- Co bylo špatně (zpoždění, zrušení, přistání na jiném letišti, atd.)
- Větu o nároku kompenzace (viz příklad níže).
- Číslo bankovního účtu, kam chcete zaslat odškodné (v národním formátu i mezinárodním formátu, vč. IBAN a SWIFT kódu)
- Jméno majitele bankovního účtu
- Celková suma k proplacení, kterou žádáte
Dle Nařízení evropského parlamentu a rady (ES) č. 261/2004 stanovující pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě konkrétně dle článku 7, paragrafu 1 a odstavci a) mám nárok na kompenzaci za zpoždění letu o více jak 3 hodiny a žádám Vás o uhrazení částky 250 EUR…
Pokud budete vyřizovat žádost o kompenzaci sami, pak ji odešlete na kontaktní email dané aerolinky.
Doporučuje se současně odeslat doporučený dopis s formulářem a dalšími důkazy na poštovní adresu aerolinky.
Pokud ani to nepomůže, můžete požádat speciální agenturu o převzetí vašeho případu anebo se s aerolinkami soudit v soudní při (např. elektronický platební rozkaz).
Jak přistupují aerolinky k odškodnění?
Aerolinky dost často nechtějí vyplácet odškodnění anebo se snaží vyplatit jej pouze částečně.
Obrňte se trpělivostí a požadujte plnou výši odškodného, na které máte právo. Všechny svá práva najdete v Nařízení EU č. 261/2004 ze dne 11. února 2004.
Pokud se nejedná o let z Evropské unie či evropského leteckého dopravce, Vaše práva odškodnění lze podložit Montrealskou Úmluvou. Ta sice negarantuje paušální finanční kompenzace jako Nařízení EU (250, 400 a 600 Eur), ale umožňuje žádat náhradu reálně vzniklé škody (např. ušlý zisk, odškodnění za propadlé ubytování, kompenzace za propadlé letenky navazujících spojů, storno poplatky za nevyzvednutí auta z půjčovny, atd.).
Musíte být přihlášeni abyste mohli přidat komentář.